Jag ♥ Rut

Jag älskar min hund. Ibland så att det nästan gör ont. Jag antar att det är som med barn. Ibland när jag är med henne så blir jag så trött på henne men så fort hon inte är med mig längtar jag efter henne.

Många är gångerna när jag tänkt "varför skaffade VI en tax?", "VARFÖR skaffade vi en tax" och framförallt "Varför skaffade vi en TAX?". De gånger jag tänkt så är bland annat när jag som strikt vegetarian sedan 12 år gått och köpt köttkorv och Mamma Scans stinkande köttbullar till Rut och hon efter två övningar med det nya godiset tittar på mig som om jag försökte förgifta henne och spottar ut köttbullen med avsmak.

Eller när vi ska gå någonstans och vara där en viss tid och det två Rut-lägena antingen är 1. ben och nos fastväxta i marken eller 2. full galen galopp och drag i kopplet.

Eller på hundkursen med nytt godis och en övning som hon kan sen innan och läraren kollar hur det går för oss och Rut vägrar göra rätt för att hon hittat en kapsyl att äta/ intressant bit asfalt att lukta på. Och jag som alltid älskat att träna hundar.

Men så tänker jag såhär:
Hon gör mig kreativ. Hon övar mig i tålamod. Vi håller på att lära känna varandra och hon, precis som jag, gillar att ta sin egen väg. Och när det känns övermäktigt att tänka på allt vi måste lära henne (bli rumsren, komma på inkallning, gå i koppel, vara ensam, inte hoppa på gäster…) så tänker jag att vi förhoppningsvis har ett och ett halvt decennium på oss att lära oss det. Och att lära känna varandra.


Den finaste.

Syns det nån skillnad från första köksbilden här på bloggen?

Övar med min vän Lisa.

Belöning som funkar bra ungefär varannan dag; mjukost.

Ett av de tålamodsprövande ögonblicken. Med min BH.

Kommentarer
Postat av: Maggie May

Förstår precis hur du menar. Jag har två katter som är över åtta år gamla. Älskar dem så oerhört mycket, samtidigt som de kan göra mig galen! De väcker mig varje natt vid tre-fyra för att de vill gå ut, under sommaren är det okej, för då är de ute hela dagen... Men nu när de börjar bli kallt vill de in efter två timmar, max. Så då är det bara att kliva upp igen... Men när jag är borta under längre perioder och lämnar katterna med min sambo eller mamma, så saknar jag dem redan efter en dag! Sova kan man göra när man bli gammal ju!

2011-11-23 @ 21:38:43
URL: http://bloggskriket.blogspot.com
Postat av: Ann Margret

Underbara bilder, i synnerhet den sista! : ))

Jag som har två taxar frågar mig ibland detsamma, i synnerhet på nätterna när de ligger på tvären i sängen och jag hamnar längst ut på kanten. Fast egentligen har det aldrig funnits några alternativ ...

2011-11-24 @ 17:42:06
Postat av: Clara

Vafalls, en tax som inte gillar köttbullar? Vet hon inte att köttbullar är taxens religion?

Själv har jag en tax på drygt fem år som inte får äta köttbullar eftersom hon bantar, det är en stor sorg. MEN hon älskar kokt broccoli, bra dietgodis.

Hoppas vi möts någon gång i möllevångs-regionen, min Doris älskar andra taxar, särskilt valpar (och JAG MED!!).

2011-11-26 @ 10:28:28
Postat av: Livet just nu

Jaherregudminskapare! Varför TAX?! Jag har själv frågat mig detsamma. Men jag skulle hellre äta kackerlackor eller något ännu värre än att vakna utan Harry.



Den mest fantastiska som har hänt mig.

Postat av: Julia

Haha! Kul med så mycket respons. :)



Clara: Jag vet! Hon tröttnar på allt som hon ätit en gång. Hon blir uttråkad. Men broccoli ska jag prova! Hoppas också att vi ses. Vore kul med en taxkompis!



Maggie May, Ann Margret och Livet just nu: Precis så! Kärlek är väl aldrig enkel. Fast det blir väldigt tomt utan den.

2011-11-30 @ 22:25:47
URL: http://taxenrut.blogg.se/
Postat av: Tina

Sån underbar beskrivning av att ha hund/barn!

Verkar som hon har många härliga drag av bl.a sin matte!

Envis, kreativ fokuserad på väsentligheter!

Karm mamma

2011-12-06 @ 15:59:44
Postat av: Sofia

Hej vi har också en tax. en långhårig kille som heter Alf. Förstår din kärlek och saknad efter vovven. Jag har hört av flera som har ägt tax att just äga tax är som att ha ett barn :) Så speciella blir dom. Dom är mer än bara hund :) Fin blogg.

2012-01-07 @ 18:03:22
URL: http://www.echosierra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0